گرانول نایلون چیست؟ _ کاربرد انواع گرانول

09129179448 واحد فروش
خرید و فروش گرانول نایلون و نایلکس

در پاسخ به گرانول نایلون چیست می توان گفت، گرانول فرمی از ماده پلیمری است که به دلیل عدم ایجاد مشکلات زیستی و تنفسی از حالت پودری بودن به حالت دانه ای تبدیل شده است. جهت آشنایی بیشتر با گرانول نایلکس و استعلام قیمت روز هر کیلو گرانول نایلون، با مجموعه کارا پلاست همراه باشید.

کارا پلاست
کارا پلاست

گرانول نایلون چیست؟

قیمت گرانول نایلون.

گرانول نایلون در صنعت تولید بسته بندی های پلاستیکی، بسیار مشهور است. گرانول یک نوع ماده پلی میری یا صرفا مواد اولیه بازیافتی به محسوب نمی شود، بلکه گرانول به عنوان مواد اولیه تولید محصولات پلاستیکی و بسته بندی شناخته شده است که به شکل توپی های گرد یا استوانه ای می باشد. به عبارتی دیگر، به پلاستیک های گولوله ای که از مواد اولیه پتروشیمی تولید شده و به عنوان مواد اولیه برای تولید انواع پلاستیک استفاده می شود گرانول نایلون می گویند. به طور کلی انواع گرانول نایلون شامل موارد زیر می شود:

  • گرانول نایلون شفاف
  • گرانول نایلون عسلی
  • گرانول نایلون کیسه مواد و … 

گرانول چیس

گرانول‌ها، در بیشتر موارد توسط دو روش متداول قالب‌گیری تزریقی و قالب‌گیری بادی به محصول نهایی تبدیل می‌شوند، بر اساس ساختار کریستالی ماده اولیه و روش‌های تولید، تقسیم‌بندی‌های متفاوتی از گرانول‌ها بوجود می‌آید.

  • روش قالب گیری تزریقی

فرآیند قالب گیری تزریقی نیازمند به ماشین تزریق پلاستیک، مواد پلاستیکی خام و قالب تزریق پلاستیک است.مواد پلاستیک که می‌تواند شامل مواد اولیه نو یا گرانول باشد، در دستگاه قالب گیری تزریقی ذوب می‌شود و سپس به قالب تزریق می‌شود، درانجا خنک و به شکل نهایی جامد می‌شود.

  • روش قالب گیری بادی

فرآیند قالب گیری بادی (دمشی) با ذوب شدن ماده پلیمری و تبدیل آن به روده یا Parison (ماده خام مذاب که به شکل لوله تو خالی درآمده است) آغاز می‌شود. روش کار بدین صورت است که روده به‌صورت عمودی در جهت پایین حرکت کرده تا مابین دو نیمه قالب باز قرار گیرد، در این بخش روده را توسط گاز پر کرده و تا رسیدن به نقطه مطلوب اکسترود می‌کنند. پس از اکسترود، قالب حول روده بسته شده تا کاملاً آن را بپوشاند. حال، روده توسط هوای فشرده وارد شده از قسمت پین، متورم می‌شود تا جایی که روده به سمت دیواره های قالب بچسبد، سپس جریان هوا را متوقف کرده و برای جلوگیری از تغییر شکل محصول، هوا را از آن تخلیه می‌کنند و در انتها محصول را پس از سرد کردن از قالب بیرون می‌آورند.
هزینه تولید قطعات و محصولات قالب گیری بادی بیشتر از محصولات قالب گیری تزریقی و کمتر از روش قالب گیری چرخشی است.

انواع گرانول نایلون و نایلکس

  •  گرانول پلی اتیلن 

گرانول پلی اتیلن

گرانول پلی اتیلن، ساختار کریستالی و فرمول شیمیایی مشخصی دارد. با تغییر طرز قرارگیری شاخه‌های پلیمری در پلی‌اتیلن، گریدهای سبک، با وزن متوسط، سنگین و با وزن مولکولی بسیار بالا تشکیل می‎‌شوند. با توجه به روش‌های تولید نیز، پلی اتیلن‌ها می‌توانند به گرید تزریقی یا بادی تقسیم شوند. با ترکیب این دو روش دسته‌بندی، مهم‌ترین گریدهای پلی‌اتیلن شامل دسته‌های زیر هستند:

  1. گرانول سبک تزریقی
  2. گرانول سنگین تزریقی
  3. گرانول سنگین بادی
  4. گرانول پلی اتیلن سبک خطی
  •  گرانول پلی پروپیلن

گرانول پلی پروپیلن 

این ماده به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. هموپلیمر که از پلیمریزاسیون مونومر پروپیلن به تنهایی تولید می‌شود و به آن پ.پ نساجی هم می‌گویند.
  2. کوپلیمر که از پلیمریزاسیون پروپیلن به همراه کومونومر اتیلن تولید می‌شود و به آن پ.پ شیمیایی نیز گفته می‌شود.
  • گرانول پلی کربنات 

گرانول پلی کربنات

پلی کربنات نوعی از پلیمرهای شفاف است که در ساخت وسایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شفاف بودن و امکان انتقال نور از مهم‌ترین ویژگی‌های پلی‌کربنات است. از پلی کربنات تزریقی برای تولید محصولاتی نظیر چراغ خودروها، قطعات پلاستیکی لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، محصولات مصرفی و … استفاده می‌شود. یکی از نقص‌های این گرانول استعداد ترک خوردگی بالا در برابر ضربه است.

  • گرانول پی وی سی

گرانول پی وی سی

پلی وینیل کلراید یا پی وی سی از پرکاربردترین پلاستیک ها در دنیا است. این نوع گرانول در مواجهه با نور آفتاب، ضربات، تغییر رنگ و نقطه جوش آسیب پذیر نیست. گرانول پی وی سی به دو نوع نرم و سخت تقسیم بندی می شوند. انواع نرم آن در تجهیزات پزشکی، روکش کابل، کیسه های پلاستیکی، انواع شلنگ و … استفاده می شود. از انواع سخت نیز در لوله های آبرسان، ساخت پنجره های پی وی سی و … می توان بهره گیری کرد.

  • گرانول ای بی اس

گرانول ای بی اس با قیمت

گرانول ای بی اس یا اکریلونیتریل بوتادین استرن نوعی از گرانول است که در صنعت برق و الکتریک، مکانیک و قطعات بدنه خودرو، آبیاری، پلاستیک، سرپوش های محافظ، صنعت مبلمان، برخی اسباب بازی ها و … کاربرد دارد. توانایی شکل پذیری، رنگ و جلا، دوام و مقاومت بالا از خصوصیات بارز این نوع گرانول ها است.

  • گرانول پلاستیک

گرانول پلاستیک با قیمت

این نوع گرانول در تولید قطعات ماشین آلات و … استفاده می شود. گرانول پلاستیک شکلی از پلیمر است و به صورت دانه دانه می باشد. این نوع گرانول در صنعت پتروشیمی بدست می آید و برای مصارف ذوب و فرم دهی بکار گرفته می شود.

  • گرانول بازیافتی

گرانول بازیافتی

گرانول بازیافتی از دورریزهای پلاستیکی تولید می شوند. این دورریزهای پلاستیکی بعد از بازیافت به تکه های کوچکی برش داده می شوند. بازیافت انواع دورریزهای پلاستیکی به گرانول ها و کاربرد مجدد آن ها هم موجب صرفه جویی در هزینه و هم کمک به محیط زیستی سالم خواهد بود.

کاربرد گرانول چیست؟

  1. گرانول نایلون نقش موثری برای تولید پلاستیک و بسته بندی دارد.
  2. گرانول هایی که دارای پایداری و مقاومت بالایی در برابر حرارت و فشار هستند از آن ها جهت تولید پروفیل و پنجره استفاده می شود.
  3.  از گرانول درجه یک که ایمن تر است به عنوان روکش های کابل برق استفاده می شود.
  4. به دلیل امتیاز بالا و دوام بهتر و مقاومت بیشتر از گرانول ها در تهیه بتن و آسفالت بهره گیری می شود.

مراحل تولید گرانول نایلون

تولید گرانول

گاهی ممکن است مواد گرانولی را بتوان از مواد پتروشیمی به شکل مستقیم تولید کرد که به آن گرانول نو گفته می شود و جزء با کیفیت ترین گرانول ها است. گاهی نیز از مواد اولیه بازیافتی می توان آن ها را تولید کرد. ولی در نهایت مبدل به مواد دور ریزی خواهد شد که ویژگی های گرانولی خود را بعد از هر بازیافت از دست خواهد داد. تولید گرانول به وسیله دستگاه گرانول ساز انجام می گیرد.

مراحل تولید گرانول رشته ای

ولید گرانول رشته ای که ساخت ماشین آلات آن ساده تر بوده و معمولا در ایران مورد استفاده قرار میگیرد روشی است که در آن پلاستیک پس از ذوب شدن در دستگاه اکسترودر و عبور از صافی های فلزی به شکل رشته هایی از پلاستیک مذاب درآمده و پس از عبور از یک استخر آب به داخل یک دستگاه آسیاب کوچک هدایت می‌شوند و پس از تکه تکه شدن خشک می‌شوند. این روش ساده بوده اما گرانول‌های تولید شده با آن شباهتی به گرانول‌های مواد اولیه نو ندارد و دارای گوشه های تیز و خرده های پلاستیک هست. خود خط نیز ثبات نداشته و رشته ها مدام قطع می‌شود و نیاز به اپراتور تمام وقت دارد.

مراحل تولید گرانول خشک

در این روش پلاستیک‌های خرد شده پس از ذوب شدن در اکسترودر و عبور از صافی از سوراخ‌های ریزی خارج میشود و به همان شکل مذاب به وسیله ی تیغه ای که با سرعت زیاد برش می خورد و هم‌زمان به وسیله یک مکنده مکیده شده و با عبور از مسیرهای لوله ای سرد و خشک می شود. سپس با ورود به مخزن بزرگتری دچار افت فشارشده و بر اثر این افت فشار گرانول‌ها که سنگین‌ترند به پایین مخزن سقوط کرده و هوا از بالای آن خارج می‌شود. ساخت ماشین آلات آن نیاز به دقت بالاتری داشته و باید ازکنترل‌های دور در قسمت‌های مختلف آن استفاده کرد در کل قیمت خط بالاتر بوده اما گرانول‌های تولید شده بسیار شبیه به گرانول‌های خریداری شده از پتروشیمی بوده و خود خط تولید نیز در زمان کار کاملا دارای ثبات است.

کاربرد مواد اولیه گرانولی

گرانول در بسیاری از موارد که نیازی وجود ندارد از مواد اولیه درجه یک استفاده شود مورد استفاده قرار می گیرد زیرا باعث کاهش هزینه ها و حفظ محیط زیست می شود ، به طور مثال اصلا نیازی نیست که برای کیسه زباله از مواد اولیه نو و با کیفیت استفاده شود از همین رو بیشتر سفارش دهندگان کیسه زباله از مواد اولیه درجه 2 یا 3 استفاده می کنند .

قیمت هرکیلو گرانول نایلون

قیمت هر کیلو گرانول نایلون به روز حساب می شود. شما می توانید جهت خرید گرانول نایلون در تهران و سفارش چاپ بر نایلون به صورت عمده جهت تبلیغات، بالا بردن میزان فروش با کارشناسان گروه چاپ کارا پلاست، تماس حاصل نمایید.

دیگر خدمات کارا پلاست:

لیست قیمت چاپ نایلون

بسیاری از فروشگاه ها، سوپرماکت ها، مراکز خرید، رستوران و فست فودی ها متقاضی نایلون تبلیغاتی جهت ارائه دادن کالای خود به مشتریان می باشند. امروزه با توجه به افزایش شغل های متنوع میزان درخواست تبلیغات بسیار بالا رفته است و البته روش های مختلفی برای تبلیغات با هزینه های بسیار بالا وجود دارد اما پیشنهاد ما ارزان ترین و به صرفه ترین روش تبلیغ، چاپ نایلون رنگی است که لوگو، برند  و شماره مخصوص شغل شما بر پلاستیک چاپ شده و به راحتی می توانید به مشتریان خود همراه با محصولاتتان ارائه دهید.

چگونه تشخیص دهیم گرانول مواد درجه 1 می باشد؟

لیست قیمت گرانول

در صورتی که مواد گرانولی به صورت مستقیم از پتروشیمی تولید شود و برای تولید مواد پلاستیکی به تولید کننده ارجاع داده شود مواد گرانولی نو محسوب می شود اما در صورتی که مواد گرانولی از مواد اولیه بازیافتی تولید شود به مواد اولیه ضایعاتی تبدیل می شود و هر پلاستیک با چند بار بازیافت خاصیت گرانولی خود را از دست می دهد .


  • نکات قابل توجه در خرید گرانول پلاستیک چیست؟

    ظاهر بیرونی یکنواخت و بدون ترک و یا بدون حفره به همراه رنگ شفاف است. چرا که شفاف بودن رنگ گرانول پلاستیک تایید کننده ی کیفیت بالا درفرایند تولید آن است. 

  • گرانول نایلون چیست؟

    گرانول نایلون پلاستیک های گلوله ای شکل و یا استوانه ای هستند که از مواد اولیه پتروشیمی بازیافت می شوند. 

  • قیمت گرانول نایلون در تهران چقدر است؟

    جهت استعلام قیمت چاپ بر نایلون و خرید گرانول نایلون در تهران، با مجموعه کارا پلاست تماس حاصل نمایید.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید